Köpvilkor

Köpvillkor Designerklockor.se
 
Allmänt
Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.designerklockor.se (härefter kallat ‘Designerklockor’) och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.
Designerklockor ägs av Henrik Ørsnes Online ApS, Hobrovej 452, DK9200 Aalborg SV, Danmark (momsnummer DK25706560).
 
Företagsinformation:
DesignerKlockor.se
Organisationsnr DK25706560
VAT-Nummer DK25706560

Öppettider for kundservice:
Måndag till fredag 10.00 - 15.00
E-mail: support@designerklockor.se  

Beställning
En beställning görs enkelt och säkert på www.designerklockor.se och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Bekräfta köp”. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning.
Du mottar ett e-mail med din Orderbekräftelse strax efter genomförd beställning med viktig information som ska sparas.
 
Ändra i beställningen
Du kan ändra i din beställning genom att kontakta kundservice på
E-mail: support@designerklockor.se
Observera att ändringar endast kan genomföras innan din beställning behandlats.
 
Makulera beställning
Du kan makulera din beställning genom att kontakta kundservice på
E-mail: support@designerklockor.se
Observera din beställning endast kan makulera innan din beställning skickats. Om du önskar att makulera din beställning efter den skickats, kan du använda din ångerrätt genom att inte hämta ut paketet/neka mottagande. Notera dock att din order först kommer makuleras efter att vi mottagit beställningen i retur, eller efter att du har meddelat oss om att du vill makulera beställningen och uppvisat bevis på att paketet skickats i retur. 

Priser och avgifter
Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.
Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, se avsnitt Betalning och Leverans.
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.
Fel kan dock inträffa och vi reserverar oss för fel i priser och lager samt tekniska fel i samband med kundvagnen eller i betalningsprocessen. I dessa fall kommer vi att kontakta dig och hitta en lösning tillsammans.

Betalning
Klarna Fakturabetalning
Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut dina kortuppgifter.
Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till den adress där du är folkbokförd. Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar. Fakturan skickas per e-mail.
 
Det tillkommer ingen fakturaavgift om du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler (läs mer i Klarnas villkor som du hittar på länken ovan) och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.
 
Klarna Delbetalning
Du har även möjlighet för att välja Klarna delbetalning och Klarna Konto. Precis som när du köper med vanlig faktura så får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Klarna Konto delar upp dina fakturor så du endast mottar en faktura varje månad, där alla Klarna-fakturor du handlat för den senaste månaden är samlade. Här kan du läsa Klarnas delbetalningsvillkor och här kan du läsa Klarna Konto-villkor. Fakturan skickas per e-mail.

Kortbetalning
Hos Designerklockor kan du betala med betal- och kreditkort utställda i Sverige. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner NETS som är auktoriserade med PCI DSS certifiering. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager.
 
Vi tar emot följande kort:
-VISA 
-VISA Electron 
-MasterCard 
-Maestro 
 
Leverans
Din beställning levereras med GLS eller PostNord till närmsta utlämningsställe eller hem till din adress. Om du valt PostNord hemleverans ingår ett leveransförsök. Om du inte är hemma när PostNord försöker leverera ditt paket så kommer det läggas till avhämtning på närmsta utlämningsställe, Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag, och beställningar gjorda på en vardag innan kl. 15:00 skickas oftast samma dag.
 
Leveranstid
Vår normala leveranstid är 1-3 vardagar på lagervaror. På varor som inte finns på lager är leveranstiden längre, oftast 6-9 dagar. Leveranstiden framgår på produktsidan.
Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter beställningen är gjord.
 
Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på support@designerklockor.se. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har hänt ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.
 
Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Designerklockors kontroll kan inte Designerklockor anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.
 
Transportskada- och risk
Designerklockor ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på support@designerklockors.se.
Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.
 
Ångerrätt och returer
Ångerrätt Du har som privatkund alltid 31 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor (vid uppdelad leverans, gäller det från den dag du mottog den sista varan i beställningen). Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik.
 
Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 31 dagar efter att du mottagit din beställning.

Observera att du själv måste betala kostnaderna för returfrakten.

Genom att använda vår returpaketetikett drar vi av fraktpriset innan vi återbetalar.

 

Byte
Designerklockor erbjuder inte byten. Du är självklart alltid välkommen att returnera en beställning och sedan genomföra en ny i webbshoppen.
 
Returadress:
Henrik Ørsnes Online ApS, Hobrovej 452, DK9200 Aalborg SV.
 
Värdesminskningsavdrag
Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Designerklockor göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.
 
Återbetalning
Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss.
 
Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för t.ex. frakt eller faktura. Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.
 
Reklamation och garanti
Reklamationsrätt 
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Designerklockor eller som på annat sätt uppvisar fel.
 
Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick, byter ut den mot en ny vara eller återbetalar köpesumman. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäckts anses alltid som skälig tid för anmälan.
 
Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare.
 
Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden 
E-mail: support@designerklockor.se
 
Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av Designerklockor.
 
Returadress vid reklamationer:
Henrik Ørsnes Online ApS, Hobrovej 452, DK9200 Aalborg SV, Danmark, momsnummer DK25706560
Returfrakten betalas aldrig av kunden vid godkänd reklamation.
 
Förbehåll
Designerklockor tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i www.designerklockor.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.
 
Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.designerklockor.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.designerklockor.se företräde.
 
Force Majeure
Designerklockor har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Designerklockor kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning.
 
Personuppgifter och sekretess
Vissa personuppgifter och handlingar på www.designerklockor.se kommer lagras och hanteras av Designerklockor i enighet med personuppgiftslagen. Dessa uppgifter kräver Designerklockor för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden. Personuppgiftspolicy
 
Personuppgiftsansvarig:
Henrik Ørsnes Online ApS
Hobrovej 452
DK9200 Aalborg SV
Danmark
DK25706560
 
Kunduppgifter som lagras:
-Namn
-Adress 
-E-postadress 
-Telefonnummer 
 
Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till en tredje part för att kunna fullgöra avtalet då:
- Vår avtalspartner inom betalningstjänster kräver vissa uppgifter för att kunna genomföra din betalning
- Vår transportpartner kräver vissa uppgifter för att kunna leverera din beställning
 
Registerutdrag
Alla kunder som ingått ett avtal med Designerklockor som privatperson kan en gång per år begära att få ett kostnadsfritt registerutdrag på den information vi har sparade om kunden. För att få detta ska du skicka in en undertecknad begäran till adressen ovan under ”Personuppgiftsansvarig”. Om vi skulle ha information sparad om dig som är felaktig, ofullständiga eller missvisande ändrar och uppdaterar vi dessa.

Radering av kunduppgifter
Kunder kan skicka in en skriftlig och undertecknad begäran att få sin information som är lagrad hos Designerklockor, raderad. Vi kan dock inte radera sådan information som enligt lag krävs att vi har lagrad i redovisnings- och bokföringssyften.
 
Cookies
Samtlig information som publiceras på www.designerklockor.se är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökaren dator, så kallade cookies. På Designerklockor används följande cookiefiler:

-Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.
 
-Persistent cookies: Dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.
 
-Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.
 
-Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren.
 
-Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren.
 
-Facebook cookies: Dessa används till att visa en "gilla" knapp och information om vilka av dina Facebook-vänner som gillar sidan. Facebook ger vidare tillgång till ett verktyg för statistik, kallat Facebook Insights, som visar information kring användning av Facebook.
 
Vi använder Google Analytics för att analysera hur besökarna använder hemsidan. De uppgifter som samlas in om din användning, så som trafikdata och IP-adress, skickas och sparas på Googles servrar i USA. Här kan du välja bort cookies från Google Analytics: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
 
Blockera cookies
Du kan alltid blockera cookies på din dator genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Du hittar dessa inställningar på olika ställen beroende på vilken webbläsare du använder. Dock ska du tänka på att många funktioner och tjänster inte kommer fungera om du blockerar cookies, då hemsidan kräver att du tillåter cookies för att alla dess funktioner ska fungera.
Radera cookies
Cookies som du tidigare har accepterat kan lätt tas bort. Om du använder en PC med en nyare webbläsare, kan du enkelt radera cookies genom att använda kortkommandon: Ctrl + Skift + Delete
Fungerar kortkommandot inte, och/eller du använder en MAC, ska du börja med att ta reda på vilken webbläsare du använder och sedan klicka på den relevanta länken som guidar dig igenom hur du raderar cookies.
- Internet Explorer
- Mozilla Firefox
- Google Chrome
- Opera
- Safari
- Flash cookies (alla webbläsare)
- iPhone, iPad och övriga enheter från Apple
- Androidtelefoner
- Telefoner med Windows 7
 
Övrigt
Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på webbshoppen, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.
 
Färgåtergivning på produktbilder 
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.

Tvist
Tvist mellan Designerklockor och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer Designerklockor att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
 
Ångerblankett
Blanketten ska fyllas i och återsändas bara om du vill ångra avtalet. Observera att den ska skickas till det aktuella företaget, inte till Konsumentverket.